Amsterdam 'Moorddam' (1566-1578)

Recensies:

“Deen laat aan de hand van archiefvondsten heel precies zien hoe al die berichten in de stad op elkaar botsen, vervormd raken en heel subtiel de loop der dingen beïnvloeden.” ****

— NRC

“(…) Rijk en goed geschreven boek (…) Het vernieuwende en onthullende is vooral te vinden in de minutieuze, onconventionele en inzichtelijke analyse van de werking van het publieke debat en de invloed daarvan op de politieke besluitvorming.”

— BMGN

(Low Countries historical review)

“(…) ongelooflijk gedegen uitgevoerd en zeer goed geworteld in het bronnenmateriaal (…) Haar ooggetuige-schrijfstijl maakt het boek leesbaar voor een breder, ook niet-academisch, publiek.

— Historisch Tijdschrift Holland

Publiek debat en propaganda tijdens de Nederlandse Opstand. Amsterdam ‘Moorddam’ (1566-1578)

ISBN: 9789089647054
Verschijningsdatum: 25-11-2014
Uitvoering: Paperback

Verkrijgbaar bij:
Bol.com

Media en communicatie speelden een onmisbare rol in de Nederlandse Opstand. Op grote schaal zetten de partijen in het conflict verschillende media in om een breed publiek te betrekken bij de gebeurtenissen. Daardoor kon een levendig publiek debat ontstaan over de politieke en religieuze ontwikkelingen. Dat debat, waarin lokale thema’s en actoren een doorslaggevende rol speelden, bepaalde in belangrijke mate de politieke agenda.

In Publiek debat en propaganda in Amsterdam tijdens de Nederlandse Opstand analyseert Femke Deen het gebruik van communicatievormen als petities, afkondigingen, pamfletten, liedjes en propagandabrieven in Amsterdam tijdens de beginjaren van de Nederlandse Opstand.

Door op lokaal niveau te onderzoeken op welke manier de partijen communicatiemiddelen inzetten voor hun eigen doeleinden, blijkt hoe uitgekiend hun mediastrategieën waren. De vorm en inhoud van het debat werden voor een belangrijk deel bepaald door lokale aspecten. De bestaande machtsverhoudingen in de stad beïnvloedden bijvoorbeeld de mate waarin de partijen het debat konden beheersen. Ook lieten de partijen zich leiden door lokale sentimenten en angsten bij hun keuze voor media en boodschappen. Door deze constante blootstelling aan politieke argumenten, ontstond uiteindelijk een kritisch en goed geïnformeerd publiek.